Despre trenduri REZIDUALE

Despre trenduri REZIDUALE

Jun 3, 2021

Ce sunt trendurile reziduale?

Atunci când vorbim despre trenduri reziduale, vorbim deja despre un trend care urmează să dispară din obieceiurile de consum și comportamentul de cumpărare al clienților, sau care are șansa să devină un nou ”normal”.

Astfel, un trend rezidual nu este ideal de urmat ca și scop principal în cazul unui business, ci mai degrabă este o unealtă de învățare foarte bună, din care putem trage niște concluzii despre cum putem să identificăm mai bine trendurile și cum putem acționa într-un mod care este încă relevant pentru clienții finali pentru a profita de oportunitățile încă rămase active ale acelui trend.

Este bine sau nu să alergi după un trend REZIDUAL?

Pe scurt, cum ziceam mai sus, răspunsul scurt este NU.

Dacă îl transformi în scop principal, ai șanse mari să trebuiască să te reinventezi într-un timp foarte scurt.

Mai important aici ar fi de menționat faptul că este posibil să nu ai suficient timp încât să îți amortizezi investiția inițială, iar aceasta este o problema majoră.

Există totuși și avantaje?

Cu siguranță!

Poți învăța multe de la ele și dacă știi să le analizezi eficient, poți prezice ce trenduri urmează să apară. Și acolo se ascunde defapt marea oportunitate.

Dar unul dintre avantajele pe care trendurile reziduale le au este faptul că ele își lasă o oarecare amprentă asupra consumatorilor și au potențialul de a schimba câteodată permanent obiceiurile de consum.

Spre exemplu:

Îți propun un exemplu care pare extrem de banal dar care a avut un impact mai mare decât te-ai aștepta … felia de lămâie sau lime în sucurile carbogazoase. Banal știu, dar bare with me!

Acest trend a început să se manifeste undeva la finalul anilor 90. În stadiul său emergent doar câțiva oameni cereau simpla felie de lămâie în sucurile lor, iar localurile care au fost atente la această nouă nevoie a consumatorilor au reușit atunci să câștige un avantaj competitiv printr-un gest foarte simplu.

Cu timpul trendul acesta a devenit dominant și paharul a început să vină direct din spatele barului nu doar cu gheață ci și cu o felie de lămâie sau lime în orice local mergeai.

Astfel piață de HoReCa s-a conformat noului normal, iar cei care nu au reușit să țină pasul cu nevoia consumatorului, sau pur și simplu nu au reușit să se adapteze, au avut de suferit atât pe partea de imagine cât și de vânzări.

Impactul major asupra pieței a venit la începutul anilor 2000 atunci când au fost lansate în piață și primele sucuri carbogazoase care conțineau pe lângă ingredientele obișnuite și lămâie sau lime (Pepsi Twist cred că a fost deschizătorul de drumuri aici).

Din acest punct piața a început ușor să se schimbe, iar obiceiurile de consum și cele de cumpărare au fost impactate semnificativ.

Ce s-a întâmplat după?

Desi trendul a devenit rezidual, iar acum faptul că nu ai avut o felie de lămâie în paharul tău de suc nu iți afectează experiența de consum, urmele pe care acesta le-a lăsat sunt unele semnificative. O banală felie de lămâie a reușit să schimbe cu totul fata pieței de soft drinks și să dea naștere altor trenduri.

Exemplele aici pot fi multiple și sunt sigur că și tu ai în minte o astfel de situație, dar cert este faptul că toate au în comun ceva: ele ne spun că atât timp cât ești atent la nevoile consumatorilor tai, la competiția ta, și cel mai important, ai o strategie clară de marketing și vânzări după care să te ghidezi, rezultatele nu vor întârzia să apară.

Cele doua întrebări pe care le tot repetăm în articolele noastre (aici legat de trenduri emergente și aici de trenduri dominante) se aplică bineînțeles și în acest caz dar capătă o valență diferită:

  1. Trendul identificat are potențial atât pe termen scurt, dar mai important pe termen lung?
  2. La ce nevoie reală raspunde serviciul sau produsul pe care îl voi oferi?

În cazul primei întrebări, ea ne ajută să evaluăm dacă trendul nostru este unul dominant sau unul rezidual. Putând să facem această distincție, șansele de success cresc exponențial atât în termen de profit cât și de durată.

Cea de-a doua întrebare ne poate ajuta să determinam dacă produsul sau serviciul oferit pentru a răspunde acestui trend vă rămâne în setul de nevoi de consum și cumpărare chiar și după ce trendul nu va mai exista.

În concluzie

Trendurile reziduale sunt o sursă foarte bună de învățare, dar nu o sursă la fel de bună de venit. Folosește-te de ele cu grijă și încearcă, înainte să acționezi asupra unui trend, să îți dai seama când a apărut și cât mai are șanse să rămână în piață.  Nu ai vrea să investești timp și bani într-un business care nu va dura mai mult de 2 ani nu?

Zesty Agentia de marketing si publicitate dedicata nevoilor afacerii tale

ANDREI: 0764.513.279 - andrei@brandtoprofit.ro
ANDRA: 0737.108.790 - andra@brandtoprofit.ro